Ny Chefgreenkeeper har ordet

Vores nye Chefgreenkeeper – Martin Hjort – fortæller her om det, han har grebet fat i den første måned i jobbet. Og også lidt om sæsonåbning…

Den første tid som Chefgreenkeeper har jeg brugt på at lære greenkeeperne at kende, gået tur på banen, ordnet greenkeepergården, samt ryddet en masse op for at få et bedre overblik over tingene. Derudover har jeg brugt tid på budgetter, talt med leverandører, læst diverse rapporter og analyser på banen, for at få det bedst mulige overblik til pasning af banen.

Imens jeg får overblik over tingene, går greenkeeperne og rydder op på og uden for greenkeepergården. De hjælper til på værkstedet med at servicere alle de fine maskiner, der er her i Værløse Golfklub, rydder sne og salter når det er nødvendigt.

Greenkeeperne er også ude på banen og beskære, tjekke dræn, samt rense dem når det er nødvendigt. Der skal også ordnes værktøj så det er klar til opstart.

Jeg har ansat en ny mekaniker, Søren Willumsen, som er startet den 08-02-2021. Søren kommer med stor erfaring i at vedligeholde og reparere maskiner til golfbaner. Søren er uddannet mekaniker, og har arbejdet de sidste 7 år i Helsingør Golfklub. Søren kommer også til hjælpe ude på banen, når der ikke er så meget arbejde på værkstedet. Hele greenkeeperstaben, du kan møde på banen, kan du se her.

Foråret står for døren. og vi vil alle rigtig gerne ud at spille golf, og I vil nok gerne høre om hvornår banen er åben for spil.

Der bliver åbnet for spil, når alt frost er væk og temperaturen i greens er minimum 6 grader 7 cm nede. Jeg er ude og måle minimum 2 gange om ugen.

Grunden til at temperaturen skal være min 6 grader er, at det er der, hvor græsset så småt begynder at gro, og kan så holde til det slid, der vil komme, når der åbnes for spil.

Inden sæsonstart vil vi også topdresse fairways, men mere om det senere.