De første 100 dage som Chefgreenkeeper

Banen har været åben i 100 dage, og som ny Chefgreenkeeper har jeg selvfølgelig set på banen og plejen af den med nye øjne. Her er lidt information om, hvordan vi i greenkeeperstaben griber det an nu:

Greens

Her i starten har jeg brugt en del tid på at lære vores greens at kende. På hvordan jeg kan sætte ind og pleje dem for at vi får så gode greens som muligt. Efter nogle udfordringer i starten af sæsonen er de nu på et godt niveau, som vi skal kunne holde. Vi prikker greens igen mandag-tirsdag i uge 27.

First cut

Vi klipper mere omkring alle greens for at gør spillet i greenområderne lidt nemmere.

Teesteder og for-greens

Vi klipper teesteder og greenområder længere ned, i 10 mm. Nogle af områderne har vi gjort større.

Fairways

Forårets topdress har vi kunnet se resultatet af den sidste måned. Vi klipper fairways lidt længere ind, gør dem mindre. Det indebærer, at vi kan nå at klippe foran jer spillere, så vi generer jer så lidt som muligt.

Semi rough

Klipper vi ligeledes mindre for at frigive lidt tid til os greenkeepere, som vi kan bruge på at gøre banen pæn, give tid til lidt ekstra finish.

Rough

Er der mere af for at adskille hullerne. For at få en bedre definering af hullerne, og det passer bare så godt til denne type bane. Arbejdet med præcist at definere rough linjerne er ikke færdigt endnu, mere rough kommer der, men jeg vil udtynde den, så man kan finde sin bold i de områder, hvor jeg har udvidet roughen. Jeg har en rigtig god dialog med trænerne om dette arbejde. Det kommer til at tage nogen tid før vi får udtyndet roughen, men arbejdet er i fuld gang.

Dræn

Klubben har investeret en del penge og arbejdstid igennem årene i at lægge yderligere dræn ned. Det virker! Vi skal forsætte det gode arbejde med det. Eksempelvis faldt der den 27. maj 20-30 mm regn på få timer, som banen klarede fint.

Nyt vandingsanlæg

Som I ved har klubben investeret i nyt vandingssystem til greens. Leverandøren kan desværre ikke holde den tidsplan, vi var blevet stillet i udsigt. Det er selvfølgelig meget utilfredsstillende. De sætter mere mandskab på, men den oprindelige tidsplan (5 uger) er urealistisk. Selve arbejdet er der heldigvis ikke noget at udsætte på og økonomisk er det leverandørens problem, at tidsplanen skrider.

Pas på os

Til sidst en bøn fra den samlede greenkeeperstab. Pas på os, vi har alle børn, vi gerne vil hjem til hver dag. SLÅ FØRST, NÅR VI GIVER TEGN. Alt hvad vi laver på banen, er for at gøre den bedre, absolut ikke for at genere jer. Det kan vi ikke finde på. Ved godt, at vi kan være til gene for spillet, men arbejdet er nødvendigt, så PAS PÅ OS, tak.

Martin Piet Hjort

Chefgreenkeeper